I'M ALL HERE, PEOPLE

January 14, 2013

Healthy and Glowing skin

Assalamualaikum and Hiii people! Like I've already promise from the previous entry, In shaa ALLAH, sepanjang cuti ni saya akan bagi banyakkkkkk tips yang berguna eventhough I know, korang like macam dah tau certain tips yang lagi best+mantop+bermanfaat dari blogger retis, but hey, I'm retis too! Hehe *perasan* Retis dalam mimpi jelah, LOL


        Permulaan entry, harus meletakkan wajah Allison sebagai inspiration dan berkat, K, over :P

Hah, siapa kat sini yang nak kulit cantik macam ALLISON? hentak kaki macam budak kecik mintak ais-krim cepat! Hehe, yeah I know. Not only saya sahaja yang mahu kulit flawless dan berseri seperti Allison, or maybe lagi tepat, like pelakon korea Han chae young<--barbie korea. Damnn, they're goddamngorgeous! :3 Cuba baca entry yang ini. confirm korang akan faham kenapa saya sudah mula menitik beratkan penjagaan wajah.





Sooo, here my tips for healthy and glowing face! *drum rolls*

1.Sentiasa merajinkan diri dengan basuhan muka Air sembahyang. Ya ALLAH, hari-hari buat benda ni, hati kita akan tenang, dapat hilangkan rasa marah dan juga buat muka berseri-seri. Sejuk mata memandang. 

2.Minum air suam, total volume bersamaan dengan 3 liter botol besar. Serius, mula-mula memang saya tak biasa, tapi right now, I'm getting used to it. Tapi, jangan minum air sampai ke tengah malam. this is because, health fact number 1: Jangan minum air 2 jam before nak tidur untuk mengelakkan perut buncit. Belly yang buncits are not SEXY ._. K

3.Setiap pagi, after korang bangun tidur, korang perasan tak, muka korang mesti berminyak. Hah, jangan terus jump into conclusion kata, "DAMNNNN, MUKA AKU MEMANG BERMINYAKKK JE,EVEN TIDUR PUN BERMINYAK? TAHAP CRITICAL BETUL T.T" actually, time tidur, kulit muka kita sedang merembeskan lebihan minyak untuk proses tumbuh kulit baru and exfoliate kulit lama.Buang kulit mata, mati. Soooo, instead of rambling and mencarut !@#$##@&^, better korang buat latihan muka. eh, exercise muka HAHAHA *gelak terpaksa*

Exercise muka !PENTINGGG!
~First step, letak 2 jari for each hands kat each cheeks korang( kiri kanan).
~then, buat putaran arah ikut jam sebanyak 50 kali.
~lastly, buat putaran ikut lawan arah jam at the same amount, 50 times.

Trust me, everytime korang buat ni, hari-hari rajin buat, In shaa ALLAH, time korang tua nanti, confirm pipi tak londeh macam spender. Hehe

4.Pakai mask. Mask DIY yang paling senang ialah letakkan putih telur kat muka,then tunggu around 20 minit sampai kering, then cuci. Muka akan rasa less minyak.

5.Banyakkan makan buah-buahan dan sayur. sekarang ni, saya sangat addict dengan kobis. Idk why, but it's taste delicious. And well, good for my body and my skin too. Tipu sangat kalau korang taktau pasal KEBAIKAN makan sayur. Ruginya pada mereka yang tak suka makan sayur T.T oh, makan tomato pun boleh cantikkan kulit. Nak buat mask guna tomato pun boleh but saya tak pernah try lagi. hehe, so I can't tell you guys macam mana nak buat. erkk



6.Kurangkan makanan berminyak and yup, chocolates as well. Korang tahu tak, even kajian saintifik dah menyatakan chocolate tak menggemukkan, tapi makan chocolates prones to make our skins keluar acne and pimples. So, less chocolates, more vege :) *damn it, it's really hard to ditch chocs from my life, sobs T.T*

Saya faham, wajah saya tidak lah secantik mana,tapi saya bersyukur dengan pemberian ALLAH kerana wajah saya tidak secantik Allison Harvard *eh?* sebab kalau muka cantik sangat, dugaan demi dugaan akan datang.ALLAH sengaja memberi dugaan bermuka cantik kerana DIA mahu tahu sama ada kita bersyukur atau tidak. So, bersyukur lah dengan apa yang ada dengan diri sendiri.So, above all, saya berjaya mendapatkan kembali wajah yang glowy dan healthy.Why saya mahu healthy skin? because I know, muka yang sihat me'reflects'kan dalaman dalam badan kita. And yeahh, kecantikan muka tidak menjamin masa depan sebab bila dah tua, nothing can beat that aging, kerepot, kedut dimuka and for me, that's normal. That's a cycle of every human being.Setiap yang muda, pasti akan tua :)

Up to you guys and girls yang nak follow tips ni. Ini memang cara saya jaga muka saya and Al-hamdulillah, My skin doing fine with this regime.

P/S:Membebel panjang pulak. Harap baca lah sampai habis. penat taip ni, semua khas untuk mu :3
P/S lagi: nak buat facial. rinduu facial >w<

Lots of love,
Miss A :)